Kung Fu Stances

In martial arts, stances are the body weight distribution, foot movements and body positions (particularly the legs and torso). Stances are used to shift body weight during attack, defense, changing positions or retreat.

In Kung fu as well as in most of the martial arts, the most widely used stance is high bow stance. This is a stance that is generally employed as it is a neutral and agile position from which both attacks and defenses may be launched. It provides for the delivery of force when attacking and stability when defending.

Stances varies as per the application and form of the martial art. In general, stances may be classified into a number of uses and or distribution of body weight:

High or Low (Deep)

This refers to the bend of the knees and the height relative to a normal standing position. Low stances or Deep stances are very powerful and assist to deliver the power through the body to either the arms or the legs. On the other hand High stances has more mobility and allow the player to reposition rapidly.

Open or Closed

This refers to the lateral distance between the front foot and the rear foot. In general, open stances are more stable than closed stances. However, open stances leave a vulnerable possibility to groin attacks and expose a larger portion of the body to an opponent.

Long or Short

This refers to the distance from the front foot to the rear foot. Short stances helps the player to very agile, but in the same time it can be unstable. Long stances are a bit stable, but this is at the expense of agility of the player. Most stances are approximately as wide as the shoulders of the player, though there is significant variation between different martial arts styles.

Weighted or Unweighted

Unweighted stances are those stances where half of the body weight of the player is on each foot. Forward-weighted or Backward-weighted stances place most of body weight on either the rear foot or the front foot, respectively. Forward-weighted stances are more aggressive, allowing stronger punches, kicks or blocks because player’s weight is already on the forward leading foot. Alternatively, backward-weighted stances are more defensive, allowing one to fall back or move back more easily to avoid the attack by the opponent.

Most of the martial arts have one major stance that they regularly use (generally from a standard guard position), and many variations of this standard stance which incorporate various combinations of high/low, open/closed, long/short or weighted/unweighted.

In Kung fu all these stances are the fundamentals or basics and every student must learn these stances from the very beginning.

Types of Stances

In Kung fu there are different type of stances in use. Kung fu is a flowing as well as powerful martial art that has different positions of attack and defense so it uses different stances to execute the attack or defense properly.

Kung fu has hundreds of different styles and forms. Following are the major stances that are in use in Kung fu Taolu (styles or forms):

  • Bow Stance
  • Horse Riding Stance
  • Crouch Stance
  • Side Squat Stance
  • Empty Stance
  • T- Stance
  • Cross Legs Standing Stance
  • Cross Legs Sitting Stance
  • Wing Chun Stance (A Stance)

मार्शल आर्ट्स में स्टांसेस मुख्य रूप से शरीर के भार, पैरों और शरीर की स्थिति का मेलजोल है। स्टांसेस का इस्तेमाल मुख्य रूप से अटैक, डिफेंस, चेंजिंग पोजिशन या रिट्रीट के दौरान शरीर के वजन को शिफ्ट करने के लिए किया जाता है।

कुंग फु एवं अन्य मार्शल आर्ट्स में सबसे ज़्यादा इस्तेमाल होने वाला स्टान्स हाई बो स्टान्स है। यह स्टान्स वो स्टान्स है जिसमे शरीर बहुत ही चुस्ती के साथ हमला (अटैक) और बचाव (डिफेंस) करने में सक्षम होता है। इस स्टान्स में हमला (अटैक) करते वक़्त अधिक बल और बचाव (डिफेंस) करते वक़्त अधिक स्थिरता मिलती है।

स्टांसेस मार्शल आर्ट्स के उपयोग के अनुसार बदले जाते है। समान्यतः स्टांसेस को उनके उपयोग और शरीर के भार को बैलेंस करने के अनुसार कुछ भागों में बाँटा गया है:

उच्च या नीचा (गहरा)

यह घुटनों के मोड़ और सामान्य खड़े होने की स्थिति के सापेक्ष ऊँचाई को दर्शाता है। नीचा स्टांस या डीप स्टेंस बहुत शक्तिशाली होते हैं और शरीर के माध्यम से हाथ एवं पैर को शक्ति देने में सहायता करते हैं। दूसरी ओर उच्च स्टांस में अधिक गतिशीलता होती है और खिलाड़ी को तेजी से अपनी स्थिति बदलने की सहूलियत देता है।

खुला या बंद

यह सामने के पैर और पीछे के पैर के बीच पार्श्व दूरी को संदर्भित दर्शाता है। सामान्य तौर पर, खुला स्टांस, बंद स्टांस की तुलना में अधिक स्थिर होता हैं। लेकिन खुला स्टांस अधिकतर शरीर के एक बड़े हिस्से को प्रतिद्वंद्वी के सामने उजागर कर देता है जिसके कारण हमारे शरीर का एक बड़ा हिस्सा हमले के लिए खुला रह जाता है और इस पर हमला होने की संभावना बढ़ जाती है

लंबा या छोटा

यह सामने के पैर से पीछे के पैर की दूरी को संदर्भित करता है। छोटे स्टांस में खिलाड़ी को तेज़ी मिलती है लेकिन साथ ही साथ इस स्टांस में खिलाड़ी का बैलेंस अस्थिर होता है। जबकि बड़े स्टांस में खिलाड़ी का बैलेंस अच्छा होता है लेकिन तेजी कम रहती है। अधिकतर स्टांसेस खिलाड़ी के कंधे की चौड़ाई जितने होते है। यद्यपि अलग अलग मार्शल आर्ट्स में स्टांसेस में थोड़ा बहुत अंतर पाया जाता है।

भारित या भारहीन

भारहीन स्टांस में खिलाड़ी के शरीर का अधिकतम भार एक पैर पर होता है। खिलाड़ी के शरीर का भार या तो अगले पैर पर होता है या पिछले पैर पर। अगले पैर पर भार वाले स्टान्स अधिक ख़तरनाक होता है जिस से पॉवरफुल पंच और किक्स करने में आसानी होती है। दूसरी तरफ पिछले पैर पर भार वाले स्टान्स में बचाव अच्छे और तेज ढंग से करने में मदद मिलती है।

ज़्यादातर मार्शल आर्ट्स में कोई एक स्टान्स ज्यादातर उपयोग में लिया जाता है और इनके अंदर थोड़ा बहुत फेर बदल कर कई सारे कॉम्बिनेशन्स तैयार किये जाते है।

कुंग फु में ये सभी स्टांसेस बुनियादी रूप से जरुरी है और हर खिलाड़ी को ये स्टांसेस शुरू से ही सीखने चाहिये।

स्टांसेस के प्रकार

कुंग फू में बहुत सारे स्टांसेस प्रयोग में लिए जाते है। कुंग फू एक पॉवरफुल मार्शल आर्ट्स है जिसमे हमले और बचाव के लिए अलग अलग पोज़िशन्स का इस्तेमाल किया जाता है इसलिए इसमें अलग अलग स्टान्सेस का प्रयोग कर हमले और बचाव को सही ढंग से किया जाता है।

कुंग फू में सैंकड़ो स्टाइल्स और फॉर्म्स है। नीचे दिए गए कुछ स्टान्सेस अधिकतर कुंगफू के ताऊलू (वुशू ) में प्रयोग किये जाते है :

  • बो स्टान्स  ( Bow Stance )
  • होर्स राइडिंग स्टान्स  ( Horse Riding Stance )
  • क्रॉच स्टान्स  ( Crouch Stance )
  • साइड स्क्वाट स्टान्स ( Side Squat Stance )
  • एम्प्टी स्टान्स  ( Empty Stance )
  • टी स्टान्स  ( T- Stance )
  • क्रॉस लेग्स स्टैंडिंग स्टान्स  ( Cross Legs Standing Stance )
  • क्रॉस लेग्स सिटिंग स्टान्स ( Cross Legs Sitting Stance )
  • विंग चुन स्टान्स (ए स्टान्स ) ( Wing Chun Stance (A Stance) )

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